|
|
Anmäl inlägg
Diskutera fråga i den här forumtråden. Ordet är ditt! Läs gärna om tankarna bakom denna fråga under menyn "Gudstjänst" och "Gudstjänsttid".
|
|
|
Anmäl inlägg
Det spelar ingen roll för mig vilken tid jag firar gudstjänst. Jag är pensionär och disponerar min tid hela veckan. Det är skillnad för de människor som måste gå upp tidigt till sina arbeten och kanske vill sova lite längre på sina lediga söndagar.
|
|
|
Anmäl inlägg
Förmiddagen så resten av dagen kan nyttjas för annan verksamhet.
|
|
|
Anmäl inlägg
Skall man åka kommunalt från kommunens/församlingens ytterområden till t ex ÅKC, för att gå på gudstjänsten där, alternativt åka kyrkbuss till någon av de andra kyrkorna, kan man behöva starta hemifrån minst en timme innan man skall vara framme. Från Skärgårdsstad går första bussen på söndagen 8:57, och nästa 9:57. Sedan är det uppehåll i 2 timmar till 11:57. Inga av dessa bussturer passar särskilt bra om man vill gå på högmässan på förmiddagen (10:00) eller mitt på dagen (11:00). "Alla" har naturligtvis bil därute, eller man kan samåka eller få skjuts (alla barn och ungdomar får ändå alltid skjuts till och från sina aktiviteter). Resan tillbaka måste också beräknas in i kalkylen om det är möjligt att besöka kyrkan nere på byn utan att vara beroende av bil. OM man räknar med att ha tillgång till bil däremot, kan jag tycka att förmiddagstiden kanske är bra, för att gudstjänsten då slutar lagom långt före lunch och man hinner göra annat också (t ex handla i centrum, promenera eller träna, eller åka och hälsa på släkten på eftermiddagen). Jag valde dock alternativet 16:00 i enkäten. Tror att det skulle kunna funka bra att ha veckans huvudgudstjänst vid den tiden, som en tid för eftertanke och samling - före söndagsmiddagen, före veckans som kommer, men efter helgens alla aktiviteter. (Busstiderna från/till Skärgårdsstad ser ut att kunna funka då också. Inte värre än vanligt i alla fall.)
|